גבר שותה משקה חלבון בטעם שוקולד

לייף סטייל

מתי לקחת אבקת חלבון: לפני או אחרי אימון?

ספטמבר 10, 2023

אבקת חלבון – מה זה בכלל? צריך או לא צריך? לשתות אבקת חלבון לפני או אחרי האימון? יש אינסוף שאלות ותתפלאו כמה אנשים צורכים אבקת חלבון בלי לדעת איך באמת מומלץ לשלב אותה בשגרת האימונים. בין אם אתם מתאמנים באופן קבוע, ספורטאים מקצועיים או אנשים שרוצים להגדיל מסת שריר, הכתבה הבאה היא בשבילכם.

מהי אבקת חלבון בדיוק?

אבקת חלבון הפכה לפופולרית יותר ויותר בקרב חובבי כושר וספורטאים כדרך נוחה ויעילה להגביר את צריכת החלבון. אבל מהי בעצם אבקת חלבון? במילים פשוטות, מדובר בתוסף תזונה העשוי ממקורות חלבון שונים המעובדים לצורת אבקה. מקורות אלה יכולים לכלול מי גבינה, קזאין, סויה, אפונה ועוד, עליהם נפרט בהמשך. ניתן לערבב את האבקה עם מים או נוזלים אחרים כדי ליצור שייק עשיר בחלבון או להוסיף אותה לשייקים, מאפים או אפילו שיבולת שועל לתוספת חלבון.

אבקת חלבון משמשת בדרך כלל אנשים המחפשים להגדיל את צריכת החלבון שלהם, ומספקת מקור מרוכז לחלבון ללא הקלוריות הנוספות, הפחמימות והשומנים שעשויים להגיע עם מזון מלא. בנוסף, אבקת חלבון היא פתרון נגיש ונוח שקל מאוד לשלב באורח חיים עמוס או בשגרה שלאחר האימון.

מאילו חלבונים עשויה אבקת חלבון?

כשמדובר באבקת חלבון, ישנם סוגים שונים של חלבונים שיכולים לשמש כמרכיב העיקרי. לכל סוג יש מאפיינים ויתרונות ייחודיים משלו, מה שחשוב הוא להבין את ההבדלים ביניהם.

  • חלבון מי גבינה הוא אולי הסוג הפופולרי והנפוץ ביותר של אבקת חלבון. הוא מופק מחלב וידוע בזמינות הביולוגית הגבוהה שלו ובפרופיל חומצות אמינו מלא. חלבון מי גבינה נספג במהירות בגוף, מה שהופך אותו לבחירה מצוינת להתאוששות לאחר אימון. הוא גם עשיר בחומצות אמינו מסועפות (BCAA), הממלאות תפקיד מכריע בסינתזת חלבון השריר.
  • חלבון קזאין, המופק גם הוא מחלב, הוא סוג נפוץ נוסף של אבקת חלבון. בניגוד לחלבון מי גבינה, חלבון קזאין מתעכל לאט ומספק שחרור מתמשך של חומצות אמינו לאורך תקופה ממושכת, מה שעוזר לקידום התאוששות השרירים בתקופות של מנוחה (בלילה או בין ארוחות).
  • חלבון סויה הוא אבקת חלבון צמחית המופקת מפולי סויה. זהו חלבון מלא, כלומר מכיל את כל חומצות האמינו החיוניות. חלבון סויה עשיר גם בנוגדי חמצון והוכח כבעל יתרונות בריאותיים פוטנציאליים, כמו הפחתת רמות הכולסטרול ושיפור בריאות הלב.
  • חלבון אפונה הוא אופציה נוספת על בסיס צמחי שצברה פופולריות בשנים האחרונות. הוא מופק מאפונה צהובה ומהווה בחירה מצוינת עבור אלה עם הגבלות תזונתיות או אלרגיות מכיוון שהוא ללא גלוטן וללא מוצרי חלב. חלבון אפונה גם מתעכל בקלות ועשיר בחומצות אמינו מסועפות, מה שהופך אותו לאופציה מתאימה להתאוששות וצמיחה של השרירים.

מדוע יש צורך בחלבון לאחר אימון? כל היתרונות

אם אתם מעוניינים ליצור לעצמכם שגרת אימונים אופטימלית, העיתוי של צריכת החלבון יכול למלא תפקיד מכריע. מתאמנים רבים תוהים האם עדיף לקחת אבקת חלבון לפני או אחרי האימון. בעוד שלשתי האפשרויות יש את היתרונות שלהן, ישנם מספר יתרונות לצריכת חלבון אחרי האימון. הנה כמה מהיתרונות של צריכת אבקת חלבון לאחר האימון:
חלבון חיוני לשיקום וצמיחה של השרירים, במיוחד לאחר אימון מפרך. כאשר אנו מתאמנים, השרירים שלנו חווים נזק מיקרוסקופי, ולחלבון תפקיד מכריע בשיקום ובנייה מחדש של סיבי השריר הפגועים הללו.
במהלך אימון, השרירים שלנו עוברים תהליך הנקרא פירוק חלבון, שבו חלבוני השריר מתפרקים לשחרור חומצות אמינו. צריכת חלבון לאחר אימון עוזרת להפוך תהליך זה על ידי מתן חומצות האמינו הדרושות לסינתזת חלבון השריר. סינתזה זו חיונית להתאוששות והסתגלות השרירים, מכיוון שהיא מקדמת היווצרות של סיבי שריר חדשים ומשפרת את כוח וגודל השרירים. זה בדיוק אותו דבר כמו שנאמר בסעיף הראשון רק יותר מפורט. לא צריך להגיד אותו הדבר פעמיים לפי דעתי
לחלבון יש השפעה תרמית גבוהה, מה שאומר שהוא דורש יותר אנרגיה לעיכול ולספיגה בהשוואה לפחמימות או שומנים. אפקט תרמי זה מסייע להגביר את חילוף החומרים ולשרוף יותר קלוריות, מה שהופך את החלבון לרכיב תזונתי חיוני למי שמחפש לרדת במשקל או לשפר את הרכב הגוף.
צריכת חלבון לאחר אימון מקדמת שובע ועוזרת לשלוט בתשוקה לרעב. זה מועיל במיוחד עבור אנשים שנמצאים בדיאטה מוגבלת בקלוריות, שכן זה יכול לעזור להם להרגיש שובע לאורך זמן ולמנוע אכילת יתר.

כמה חלבון באמת צריך אחרי אימון?

צריכת כמות החלבון האופטימלית לאחר אימון חיונית למיקסום התאוששות וגדילת השרירים. בעוד שצרכי החלבון האישיים עשויים להשתנות בהתאם לגורמים כגון משקל גוף, רמת פעילות ויעדים, ישנן הנחיות כלליות שיכולות לסייע בקביעת צריכת החלבון המומלצת.

  1. תזמון צריכת אבקת החלבון: לתזמון יש תפקיד חיוני בצריכת חלבון לאחר אימון. מחקרים מראים שצריכת חלבון ב-30 הדקות הראשונות עד שעה שלאחר האימון יכולה לשפר את סינתזת חלבון השריר, במיוחד אחרי אימונים חזקים. החלון המיידי שלאחר האימון הוא כאשר הגוף נמצא בקצב מטבולי מהיר ויש רגישות גבוהה יותר לספיגת חומרים מזינים ותיקון שרירים.
  2. חלבון להתאוששות שרירים – הכמות המומלצת: כדי לתמוך בהתאוששות ובצמיחה של השרירים, מומלץ בדרך כלל לצרוך כ-20-30 גרם חלבון לאחר אימון. הוכח כי כמות זו ממקסמת את סינתזת חלבון השריר וכי כמות גדולה מכך לא באמת תצליח לעודד יותר את בניית השריר.
  3. גורמים נוספים והתאמות אישיות: זכרו כי לכל אדם צורך שונה והסיבות האישיות עשויות להיות שונות. יש לקחת בחשבון גורמים כמו משקל גוף, מסת שריר ואת עצימות האימון בעת קביעת דרישות החלבון הספציפיות שלך. ספורטאים או אנשים העוסקים באימון אינטנסיבי עשויים לדרוש צריכת חלבון גבוהה יותר כדי לתמוך בתחלופה המוגברת של חלבון השריר שלהם.

חשוב לציין שצריכת כמויות מוגזמות של חלבון אינה גורמת בהכרח לעלייה גדולה יותר בשרירים. הגוף יכול לספוג ולנצל רק כמות מסוימת של חלבון בכל פעם. צריכת יותר חלבון מהנדרש עלולה לא לספק יתרונות נוספים ועלולה להפעיל עומס מיותר על הכליות.

טיפים נוספים לאימון של אלופים

אבקת החלבון היא תוסף חשוב בשגרת האימונים שלכם, אך שימו לב שאתם מיישמים גם את הדברים הבאים שחשובים לא פחות:
לפני אימון, מומלץ לשתות בסביבות חצי ליטר מים כדי להבטיח רמות נוזלים נאותות. במהלך פעילות גופנית, חשוב להקשיב לעצמכם ולאותות הצמא של הגוף ולשתות מים באופן קבוע כדי להחליף נוזלים שאבדו. הכלל צריך להיות כ- 500 מ״ל לכל שעה של אימון. לאחר אימון, שאפו לשתות לפחות קרוב לחצי ליטר מים תוך 30 דקות מהשלמת האימון.
תזונה לפני אימון חשובה כדי להבטיח שלגוף שלך יש מספיק אנרגיה כדי לקיים את האימון שלך. מומלץ לצרוך ארוחה מאוזנת המכילה פחמימות, חלבון ושומנים בריאים כ-3-4 שעות לפני האימון. זה מאפשר עיכול וספיגה תקינים של חומרים מזינים, מה שמספק מקור קבוע של אנרגיה.
אם אתם מעדיפים להתאמן על בטן ריקה או לעשות אימון מוקדם בבוקר, פרי טרי כמו בננה או פירות יבשים יכולים לספק מקור מהיר לאנרגיה מבלי לגרום לאי נוחות. נסו אפשרויות שונות כדי למצוא מה עובד הכי טוב עבור הגוף שלכם ושגרת האימונים.
לסיכום, אבקות חלבון היא דרך נוחה, יעילה ורב-תכליתית להבטיח שהגוף שלך יקבל את החלבון הדרוש לו כדי לתפקד כראוי ולהתחזק. שילוב אבקת חלבון בשגרה היומיומית שלך יכול לתמוך בצמיחת שרירים, לסייע בהתאוששות ולתרום לבריאות כללית ואיכות חיים. אנחנו ב-Qualify מייצרים את אבקות החלבון ותוספי התזונה המשלימים הטובים והאיכותיים ביותר במיוחד בשבילכם- הספורטאים וחובבי הספורט.

הבלוג שלנו

שייק אבקת חלבון
לייף סטייל

איך להכין שייק אבקת חלבון מושלם? 

קרא עוד
אבקת חלבון
לייף סטייל

איך לבחור אבקת חלבון

קרא עוד

עגלת קניות

,סל הקניות שלכם ריק

תוכלו להזמין ממגוון פריטים שהתאמנו במיוחד עבורכם